ウォールドローイング/カップリング

2010
壁に壁紙、鉛筆、ペン
250×1300cm

制作協力
  有馬莉菜 有賀慎吾  大島佑樹
神山貴彦 川田淳  呉梨沙
ダン・ハーズ  三好愛  吉松遼平

撮影 加藤健
協力 資生堂 ホルベイン工業株式会社 Takasho

「分裂生成」という概念は1930年代にグレゴリー・ベイトソンによって提唱された。
それは彼の文化人類学の分野における研究であり、 社会集団間のコミュニケーション、行動の形式についてである。
ベイトソンによれば(Bateson, Gregory : Culture Contact and Schismogenesis, 1935) 、二人以上の人間のコミュニケーションの形式には二つの類型が見いだされるという。
その一つ、「対称型分裂生成」とは、対称的あるいは同様な行動を応酬し合って、次第にそのコミュニケーションの規模が拡大してゆく形式である。簡単な例に、国家間の核軍拡競争があげられる。

右列の下から二番目の図版は、その対称型分裂生成に着想を得て、その形式を現すように考案した迷路である。
路を対称的に交差させ、往復する毎に路を分岐させ、その領域を拡大させてゆく。

右列の最下の図版は、1次元セルオートマトンを基にして考案したドローイングである。
3 色の状態を持ち、図で示した局所的なルールを持つ1次元自己複製ドローイングである。構成子(セル)は∧字形、段々に時間発展してゆく。

この二つの異なるパターン、形式を持つドローイングを二人の人間でそれぞれ分担し、競合(カップリング)させたものが本作である。
初めに、ある一人が迷路を描く。そしてもう一方がその路を、路ではなく段として認識し、迷路に1次元自己複製ドローイングを描画してゆく。
よって迷路は1次元自己複製ドローイングの描画する領域や方向を指定することになる。
それぞれの描き手の持つ変数、迷路の路の幅、セル(∧字形)の変形度合、1次元自己複製ドローイングの実行におけるエラーの発生率、そして二者間のカップリングなどによって、多様化していったと考えられる。
ここでも、異なるシステムがそれぞれの変数を調整しあってカップリングしてゆく関係が構想され、システムが構成されている。

Wall drawing / coupling

2010
wallpaper on wall. pencil, pen
250×1300cm

special thanks
Reina ARIMA, Shingo ARUGA
Yuki OSHIMA, Takahiko KAMIYAMA
Jun KAWADA, Risa KURE
Dan HARDS, Ai MIYOSHI
Ryouhei YOSHIMATSU

photo by Ken Kato
supported by Shiseido, Takasho Co., Ltd. , HOLBEIN WORKS, LTD.

The concept of 'schismogenesis' was developed by the anthropologist Gregory Bateson in the 1930s, to account for certain forms of social behavior between groups.
According to Bateson (Culture Contact and Schismogenesis, 1935), there are two types of relationship forms of social behavior between parties: complementary and symmetrical schismogenesis. Simply put, symmetrical schismogenesis is a battle between two seemingly equal rivals in a fruitless struggle for dominance. The behaviours of the parties elicit similar or symmetrical behaviors from one other. A good example of this could be the nuclear arms race.

The image on the right was made with a system based upon symmetrical schismogenesis. Symmetrical roads of a maze were continuously drawn or 'weaved' together, expanding into a larger area.

The next piece used a system based on cellular automaton, a model primarily used in physics and mathematics.
'Cells', or "∧" shaped-like marks, were drawn in one of three colours and repeated until the edge of the page was reached.

My most recent artwork is a coupling of these processes. Several pairs of people were asked to draw mazes using the system I had constructed. Despite the system's apparent rigidity, human error and difference in style meant that the drawings continued to expand in a idiosyncratic fashion independent of each other.