展示風景/パフォーマンス風景
Decoy-walking

2019
あいちトリエンナーレ2019
(愛知県美術館10階・展示室4)

展示風景 撮影 怡土鉄夫


技術協力:
大阪大学 八木康史研究室、名古屋工業大学 佐野明人研究室

パフォーマンス出演:
村山悟郎、村山哲郎、鈴木清貴、
永津美菜子、田岡智美、花月啓祐
ドラム:和田晋侍
パフォーマンス演出構成:楊いくみ 演出補佐:吉田未空
展示技術:宮路雅行
システム技術:稲福孝信(HAUS inc.)
撮影:稲田祥洋 録音:上村洋一 CG:穴村崇

キュレーター:
鷲田めるろ、中村史子(愛知県美術館学芸員)




















「Decoy-walking」は、あいちトリエンナーレ2019に向
けて新たに制作されたインスタレーションです。人間の歩き
方の特徴をコンピューターによって認識する歩容認証という
技術を応用した作品です。空間の入口に置かれる複数のモニ
ターには、会場で行われたパフォーマンスの記録や、歩容認
証システムが歩行者のどんな特徴を認識しているかのグラフ
などが示されています。パフォーマンスではシステムを欺く
ためのパターンから逸脱する歩き方などが試みられています。

周囲に置かれている三角形のミラー(コーナーリフレク
ター)や銀紙(チャフ)は、レーダーを増幅または拡散して、
索敵を欺くための軍事技術で、これらは総称してデコイと呼
ばれています。デコイの語源となったのは、カモの狩猟で用
いられる模型であり、本作では機械や生物を欺瞞するカルチ
ャーアイコンとして用いています。また、音のパターンを生
む、あるいは崩すドラムはトルコの軍楽隊から着想を受けて
います。これらはパフォーマンスで、カメラやシステムを撹
乱するために使われました。これらを併置することで、パタ
ーンを使って世界を認知している技術やシステムを逆照射す
るように暗示しています。

一連のインスタレーションのテーマとなっているのは、パタ
ーンを認識するためのテクノロジーと、これらに対峙する人
間の存在です。作家はテクノロジーの背景にある技術論文な
どを読解しつつ、テクノロジーによる世界の認知の境界線を
探りつつ、新たな身体文化を仮想しています。

Installation view / Performance view
"Decoy-walking"

2019
Aichi Triennale 2019
[Aichi Prefectural Museum of Art, 10F, exhibition room 4.]

Installation view photos by Tetsuo Ito


technical support:
Osaka University, Yagi Lab.
Nagoya Institute of Technology, Sano Lab.

Performance actor:
Goro Murayama、Tetsuro Murayama、
Kiyotaka Suzuki、Minako Suzuki、
Tomomi Taoka、Keisuke Kagetsu
Drum:Shinji Wada[DMBQ]
Play direction:Ikumi Yang
Assistant director:Mikuu Yoshida
exhibition technician:Masayuki Miyaji
System engineer :Takanobu Inafuku[HAUS inc.]
video shooting:Yoshihiro Inada
recording:Yoichi Kamimura
CG:Takashi Anamura

Curator:
Meruro Washida、Fumiko Nakamura[APMOA]





”Decoy-walking,” an performance and installation piece that was newly created using “gait recognition” technology by which a computer can recognize characteristic human walking patterns. Several monitors set up at the entrance show documentary footage of a performance that was staged at the venue, as well as charts that indicate what kinds of characteristics the gait identification system was able to detect in walking persons. In the performance, performers tried out ways of walking that deviate from the recognized patterns, and thereby deceive the system.

Triangular mirrors[corner cube reflector] and aluminum foil[chaff] arranged in the circumference refer to military deception technologies to amplify or diffuse radar. This is collectively known as decoy, a term that originates from duck decoys (models) used in duck hunting. In this work it is used as a culture icon of sorts representing the deception of machines or living beings. Along with a drum as known from military bands as an element that constructs or destructs sound patterns, these are elements that are used with the aim to disturb the camera and the entire system. By juxtaposing such works, the artist metaphorically highlights the characteristics of technologies and systems for pattern-based recognition.

The installations revolve around technologies for recognizing patterns, and the presence of humans as objects of such technologies, as a central theme. Based on knowledge obtained from technical papers that constitute the background of technology, I explore the limits of recognizability of the world by way of technology, and imagine a new culture of body.